Skip til hoved indholdet

Noget af det værste jeg har været ude for

Det var en grim oplevelse for en 79-årig kvinde fra Aalborg, da hun blev ringet op af politiet og blev bedt om at hjælpe med at få ram på en eller flere svindlere. Men det var ikke politiet, der ringede.

Personen, der angiveligt var fra politiet, fortalte at det danske politi var ved at optrævle et netværk af svindlere i Sydeuropa, og om den 79-årige ville være politiet behjælpelig med oplysninger, der kunne hjælpe til pågribelse af svindlerne

- Det var simpelthen så forfærdeligt, siger den 79-årige, der ønsker at være anonym. Jeg vidste jo godt, at sådan noget fandtes, men jeg følte, at jeg blev kørt rundt i manegen, og at alle de forbehold, jeg tog, blev mødt med gode argumenter. Det var ganske forfærdeligt, og bagefter skammede jeg mig over, at det lykkedes at tage fusen på mig.

Med hjælp fra en snarrådig nabo lykkedes det heldigvis at begrænse skaden, så de godt 38.000 kroner, som den 79-årige stod til at miste, blev reddet hjem igen. Men det fjernede jo ikke fornemmelsen af at være taget ved næsen.

- Der gik jo lang tid, før jeg fik rystet dette her af mig, fortæller den 79-årige. Ikke blot har det kostet nattesøvn, men desværre også tillid til andre mennesker. Det er ikke rart. Jeg har også skullet skifte alle mine kort ud, men der har jeg heldigvis fået god hjælp af SeniorDigital, som hjalp mig med at få et nyt Mit-ID i Borgerservice. Jeg fik også rigtig god hjælp til at logge ind på diverse platforme og fik mig tilmeldt til Betalingsservice igen, ligesom jeg efterhånden er ved at få genetableret mine apps på mobiltelefonen, slutter den 79-årige, der er glad for, at tingene er ved at blive normaliseret.

Skyld og skam

Et er at miste et større eller mindre beløb – noget andet er følelsen af skam over at være blevet snøret. Det er en typisk følgevirkning af forsøg på eller en gennemført svindel. En skam, der afholder mange fra at fortælle om det og heller ikke at anmelde det.

Og det er helt almindeligt, viser et netop udgivet speciale, der er lavet på Aalborg Universitet af Julie Malene Thomsen og Freja Hvilsom Andersen.

- Det er utroligt vigtigt at du får det anmeldt, hvis du har været udsat for svindel eller forsøg på svindel, siger Freja og Julie samstemmende. Vores undersøgelse viser, at der er en meget lav anmeldelsestilbøjelighed i denne type sager og det tror vi skydes, at den ældre føler sig flov og skamfuld over at være blevet narret, siger Freja og Julie.

Det er ingen skam at blive manipuleret af dygtige svindlere – det kan ske for enhver. Husk på, at vi jo ikke taler om tilfældige forbrydelser begået af desperate enkeltpersoner. Det er organiserede, profitorienterede netværk med systematiske arbejdsmetoder, fortæller Freja og Julie. Svindlerne køber pakker på nettet med personlige oplysninger om blandt andet adresser og telefonnumre - og udvælger målrettet deres ofre. De har en manual, som de går frem efter, og ved præcis, hvordan de manipulerer deres ofre.

Læg på – og anmeld

Det er når svindel eller forsøg på svindel anmeldes, at der kan sættes ind med forebyggende tiltag. Svindlernes metoder udvikles hele tiden, og det er derfor vigtigt, at det forebyggende arbejde kan ”følge med”, så at sige.

- Vi kan jo også kun arbejde med forebyggelse, hvis vi faktisk kender det egentlige omfang af problemet, siger Freja og Julie. Derfor er det vigtigt at anmelde både gennemførte svindelnumre og forsøg på svindel.

De to specialestuderendes bedste råd til alle ældre, der bliver ringet op af deres bank eller myndighedspersoner er: Læg på - og anmeld.

Det er ingen skam at blive manipuleret af dygtige svindlere – det kan ske for enhver.

Julie Malene Thomsen og Freja Hvilsom Andersen

Workshop om digital svindel

Nu er digital svindel desværre ikke begrænset til at ske over telefonen. Svindlere anvender mange andre metoder i forsøget på at franarre sagesløse borgere deres penge. Det ved de noget om i SeniorDigital, der er del af Senior og Omsorg. Deres opgave er at hjælpe ældre borgere, der synes det der digitale er lidt bøvlet.

Derfor har SeniorDigital afholdt en workshop for medarbejdere og frivillige, der til dagligt har kontakt til mange ældre borgere – for eksempel på kommunens aktivitetscentre.

Her gennemgik Knud Rasmussen fra Aalborg Politi forskellige eksempler på IT-svindel.

- Det er let at komme i tvivl om en netbutik er fup eller ægte. Fupbutikkerne kan til forveksling ligne rigtige internetbutikker, når svindlere forsøger at franarre dig penge eller oplysninger. Men med et skarpt øje kan du spotte dem. Hovedregel er, at hvis tilbuddet lyder for godt til at være sandt, så er det nok fordi det ikke er sandt, fortalte Knud Rasmussen.

Fem tegn, der kan afsløre svindlen:

  • Varen er markant billigere end andre steder
  • Der er priser i skæve beløb
  • Webadressen ser underlig ud
  • Beløbet og butiksnavnet er ændret, når du skal godkende købet
  • Der er ingen "om-os"-side på hjemmesiden, eller beskrivelsen lyder utroværdig

Hvor stort er problemet med digital svindel?

I 2024 blev 274.000 danskere udsat for digital svindel, ifølge Justitsministeriets offerundersøgelse. Det svarer til omkring 6 % af den voksne befolkning.
Tre ud af fire danskere – altså omkring 76 % af befolkningen – blev udsat for forsøg på digital svindel. Det svarer til cirka 3,5 millioner personer, når det tages udgangspunkt i den voksne befolkning i Danmark

De mest almindelige svindelmetoder var:

  • Phishing via sms og e-mail
  • Falske webshops
  • Svindel ved handel mellem private (f.eks. på DBA og Facebook Marketplace)

Hvordan kan du sikre dig mod digital svindel?

Du kan læse meget mere om digital sikkerhed og hvad du kan gøre for at undgå at falde i på sikkerdigital.dk/borger.

Bag sikkerdigital.dk står Styrelsen for Samfundssikkerhed samt en række samarbejdspartnere. På sikkerdigital.dk kan borgere, virksomheder og myndigheder finde viden, vejledning og konkrete værktøjer til en sikker digital hverdag.

Gode råd fra Politiet om at forebygge digital svindel

Få gode råd til, hvordan du som borger eller privatperson undgår at blive snydt, når du handler med andre på nettet og beskytter dig mod indbrud i netbank, identitetsmisbrug, boligsvindel eller at blive brugt som muldyr for ulovligt erhvervede penge.

Se mere her: Borger | Økonomisk svindel på nettet | Politi

Giv feedback

Dit Blad

Storemosevej 19
9310 Vodskov

Ring til os

99 82 92 92

Telefontid onsdag 10 til 13

Skriv til os

Skriv mail til ditblad@aalborg.dk